Kommunala beslut får överklagas av den som är medlem i kommunen. Medlem är den som är folkbokförd i kommunen, äger fast egendom i kommunen eller är taxerad till kommunalskatt där.
De beslut som får överklagas är:
Om det finns särskilda föreskrifter om överklagande gäller i stället dessa. Det gäller främst myndighetsbeslut mot enskilda t ex bygglovsärenden, försörjningsstöd etc. I dessa fall får den enskilde tillsammans med beslutet en besvärshänvisning med information om hur överklagandet går till.
Om du vill överklaga ett beslut som är fattat av Sydnärkes kommunalförbunds direktion skriver du till Förvaltningsrätten i Karlstad. Brevet ska dock skickas eller lämnas in till Sydnärkes kommunalförbund.
Adress: Sydnärkes kommunalförbund, Tegelgatan 2, 694 32 Hallsberg.
Överklagandet ska vara hos kommunen inom tre veckor från den dag protokollet anslås (finns att läsa på hemsidan). Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton så räcker det med att skrivelsen kommer in nästa vardag.
Skrivelsen ska vara egenhändigt undertecknad av klaganden eller hans ombud. Om klaganden anlitar ett ombud ska denna sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer.
Domstolen skall upphäva ett kommunalt beslut om
Domstolen prövar inte lämpligheten av ett kommunalt beslut. Domstolen får inte sätta något annat beslut i stället. Det är kommunen själv som skall fatta ett nytt beslut om det behövs.